پیام مشاور در ارتباط با برنامه ریزی درسی پایه هفتم

پیام مشاور در ارتباط با برنامه ریزی درسی پایه هفتم

زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

برنامه ریزی درسی یکی از عوامل تاثیر گذار در کسب نمرات عالی و پیشرفت تحصیلی است. دانش آموزانی که از ابتدای سال تحصیلی، با برنامه ریزی دقیق و منظمی پیش بروند، در روز های امتحانات با کوهی از درس های انباشته شده رو به رو نمی شوند و در امتحانات موفق تر از دیگر دانش […]

دسته بندی : علمی - مقالات
تاریخ انتشار : 10 / 07 / 1402

توضیحات

برنامه ریزی درسی یکی از عوامل تاثیر گذار در کسب نمرات عالی و پیشرفت تحصیلی است. دانش آموزانی که از ابتدای سال تحصیلی، با برنامه ریزی دقیق و منظمی پیش بروند، در روز های امتحانات با کوهی از درس های انباشته شده رو به رو نمی شوند و در امتحانات موفق تر از دیگر دانش آموزان هستند.

یک برنامه ریزی دقیق و منظم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک برنامه ریزی دقیق می تواند روند درس خواندن شما را تغییر دهد و شما بتوانید علاوه بر درس خواندن به کارهای دیگرتان نیز بپردازید.

به همین علت توصیه می شود برنامه ریزی را با کارهای روزانه تان هماهنگ کنید و سعی کنید در برنامه ریزی تان ساعاتی را به کار های دیگر اختصاص دهید. متوسطه سلام صدر به عنوان برترین دبیرستان دوره اول پسرانه صدر در ادامه نکات برنامه ریزی درسی برای پایه هفتم را به شما توضیح خواهد داد.

اولین کاری که باید برای برنامه ریزی انجام دهید، این است که کارهای روز مره خود را لیست کنید.

مثل: رفتن به حمام، نظافت اتاق، ساعت خوردن غذا و استراحت.

بعد از لیست کردن کار های روز مره، کارهایی که قرار است در طی یک هفته انجام دهید را در کنار کار های روزمره‌ تان بنویسید. سپس برای هرکدام از این فعالیت ها، یک زمان مناسب اختصاص دهید و مطمئن باشید که در این زمان مشخص شده، می توانید فعالیت های خود را انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید که نمی توانید فعالیت های خود را در زمان مشخص شده به پایان برسانید، زمانی که اختصاص داده اید را بیشتر کنید.

ممکن است برخی از فعالیت های شما در طول روز، نیاز به تکرار داشته باشند.

اکنون که فعالیت های روزانه شما مشخص شده است، در زمان های باقی مانده، دروسی را بنویسید که قرار است به مطالعه آن ها بپردازید.

بهتر است در ابتدا به دروسی که قرار است امتحان بدهید، اولویت بیشتری بدهید.

درس هایی که در آن ها ضعیف هستید یا نیاز به مطالعه بیشتر برای بهتر شدن دارید، نیازمند مطالعه 3 ساعته است.

اگر وقت کافی برای مطالعه این دروس نداشتید، از فعالیت های روزانه خود بکاهید و به مطالعه دروس بپردازید.

توصیه ما این است اگر می خواهید دروس در ذهن شما تثبیت شود، بهتر است درس هر روز را در همان روز مطالعه کنید و برای این کار زمان به خصوصی را اختصاص دهید.

بیشتر بخوانیم: برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه

مزایای داشتن برنامه ریزی دقیق

داشتن برنامه ریزی دقیق موجب پیشرفت و نتایج عالی شما در امتحانات می شود و شما بهتر می توانید بر

دروس و نحوه مطالعه تان نظارت داشته باشید.

با برنامه ریزی درست و منظم، شما می توانید به سایر فعالیت و تفریح های خود بپردازید و هم دروس خود را به بهترین نحو به پایان برسانید.

چگونه بهترین استفاده از برنامه ریزی را داشته باشیم؟

 دفتر برنامه ریزی درسی داشته باشید.

داشتن دفتر برنامه ریزی درس موجب می شود تا شما با جدیت بیشتر و به طور منظم به درس خواندن خود ادامه بدهید.

در این دفتر می توانید تمامی فعالیت هایی که قرار است در طول یک هفته انجام دهید را یادداشت کنید.

نوشتن برنامه ریزی درسی و کارهای روزمره شما را از بسیاری استرس ها و نگرانی ها دور می کند.

  به برنامه ریزی خود متعهد باشید

یک برنامه خوب زمانی پاسخگو خواهد بود که شما به برنامه تان متعهد باشید. تنها نوشتن برنامه نمی تواند در موفقیت تحصیلی شما تاثیر گذار باشد و عمل کردن به برنامه شرط اصلی موفقیت شماست.

سعی کنید به مطالعه دروس در زمان های معین شده بپردازید.

  بهترین مکان را برای مطالعه انتخاب کنید

مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که به دور از هرگونه سرو صدا باشد. سرو صدا موجب استرس و عدم تمرکز شما می شود. در صورت عدم تمرکز می توانید در کتابخانه و مکان هایی که ساکت هستند، به مطالعه بپردازید.

  از منابع دیگر، غیر کتاب های درسی استفاده کنید.

در کنار دروس خود از منابع کمک درسی نیز می توانید کمک بگیرید. منابع کمک درسی می تواند در پیشرفت شما تاثیر زیادی داشته باشد.

  سبک مطالعه خود را پیدا کنید

از روش های هوشمندانه برای درس خواندن استفاده کنید.(مثل ترفند های حفظ دروس حفظی )

هر شخصی روش متفاوتی برای درس خواندن دارد. عده ای از طریق گوش دادن بهتر یاد می گیرند و عده ای از طریق خواندن بیشتر مطالب به نتیجه می رسند. شما باید سبک یادگیری خود را پیدا کنید و با همان روش پیش بروید.

  مطالب درسی را خلاصه نویسی کنید.

برای اینکه مطالب درسی را بهتر درک کرده و به خاطر بسپارید، حتما مطالب را برای خودتان خلاصه نویسی کنید.

برای این کار، ابتدا مطالب درسی را با دقت بیشتری بخوانید و سپس شروع کنید به نوشتن خلاصه ای که از مطالب یاد گرفته اید.

چه عواملی در تاثیر گذاری برنامه ریزی درسی موثر هستند؟

  • مطالعه چندین ساعت و به طور مداوم شما را خسته خواهد کرد و در نظر نگرفتن زمان استراحت در بین مطالعه دروس، موجب خستگی ذهن شما می شود و شما را از درک و یادگیری مطالب باز می دارد.
  • در کنار مطالعه حتما تفریح و استراحت داشته باشید و اگر زمان کافی داشتید به مطالعه کتاب های غیر درسی نیز بپردازید.
  • تعادل را در بین دروس رعایت کنید و فقط تمرکز خود را بر روی یک یا دو درس نگذارید. سعی کنید زمان های خود را طوری تقسیم بندی کنید که زمان مناسبی برای مطالعه دروس داشته باشید.

    همانطور که گفته شد، سبک مطالعه هر شخص متفاوت است و نمی توان برای هر شخصی یک نوع برنامه درسی تنظیم کرد.

شما می توانید با توجه وضعیت تحصیلی خود برای هر درسی که نیاز است وقت زیادی بگذارید و درس هایی که نیاز به مطالعه کمی دارند در اولویت های بعدی خود قرار دهید.

مقالات مرتبط

کنترل خشم در نوجوانان+ ۷ راهکار کاربردی

سال‌های نوجوانی، می‌تواند هم برای نوجوانان و هم برای والدینشان دوران سختی باشد. بچه‌ها در این سن، به‌شکل عجیبی کج‌خلق هستند. آیا عصبانیت دائمی نوجوانان طبیعی است؟ طبیعی است که نوجوانان تا حدودی تحریک‌پذیر باشند. اما اگر احساسات فرزند شما در توانایی او برای انجام فعالیت‌های روزانه در خانه یا مدرسه اختلال به وجود می‌آورد، […]
12 / 02 / 1403

نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست؟ عوامل و نقش والدین در بهبود

اضطراب در نوجوانان، امری کاملا طبیعی است. بااین‌حال، زمانی که اضطراب نوجوان شما آن‌قدر شدید است که نمی‌تواند منطقی فکر کند، باید به‌دنبال کمک باشید. اختلالات اضطرابی، یک مشکل رایج در سلامت روان هستند. بیایید به‌صورت دقیق‌تر به بررسی «علائم و نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست» بپردازیم. اضطراب چیست؟ اضطراب، بخشی طبیعی از زندگی […]
08 / 02 / 1403

مراحل شکل‌گیری هویت در نوجوانان+عوامل و نکات

دوران نوجوانی، دریچه‌ای به دنیای بزرگسالی است. دورانی سرشار از تغییرات جسمانی، روانی و اجتماعی که در آن، نوجوانان به‌دنبال یافتن هویت خود هستند؛ اما هویت دقیقا چیست؟ چه چیزی آن را منحصربه‌فرد می‌کند؟ چه ارزش‌ها و باورهایی در مسیر شکل گیری هویت در نوجوانان وجود دارد؟ و در نهایت، جایگاه هویت در دنیای نوجوانان […]
29 / 01 / 1403