اردو‌ی شیراز


توضیحات

نوجوانی و سفر؛ چه به هم می‌آیند! برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی و به‌عبارتی تمام نوجوانان، سفر معنایی عمیق‌تر و واقعی‌تر دارد. آن‌ها برای رفع خستگی و زدودن زنگار روزمرگی به سفر نمی‌روند، بلکه برای لذت‌بردن از مسیر و دیدن و تجربه‌کردن سفر می‌کنند. دلیل شیرینی سفر برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و نیاز آن‌ها به اردوهای مختلف این است که با حال درون‌شان و جست‌وجو برای یافتن هویتی ثابت و پایدار همخوانی دارد. به‌همین‌دلیل، مسئولان مدرسه راهنمایی سلام صدر، هر ساله اردوهای تفریحی، علمی و فرهنگی زیادی برای دانش‌آموزان خود برگزار می‌کنند.

یکی از این سفرها که جنبه تفریحی در آن بیشتر خودنمایی می‌کند، اردوی شیراز است. این اردو ماهیتی پاییزی دارد و هر سال در این فصل برگزار می‌شود. امسال نیز این اردو از عصر دوشنبه ۶ آذرماه آغاز شد و تا صبح جمعه ۱۰ آذرماه به طول انجامید. اردویی که با خاطراتی شیرین و ماندگار برای دانش‌آموزان هفتمی، هشتمی و نهمی همراه بود. اما بیایید کمی بیشتر درباره جزئیات اردوی شیراز راهنمایی صدر بگوییم و حال‌وهوای آن را با هم مزه کنیم.  

شیراز، شهری نه با شهرت ایرانی بلکه با آوازه‌ای جهانی است که آثار تاریخی، فرهنگی و زیارتی ماندگاری برای‌ گردشگران خود دارد. برنامه اردوی شیراز نیز به‌گونه‌ای هماهنگ شد که بتوان از کمترین زمان برای بیشترین گشت‌وگذار استفاده کرد. در این اردو، دانش‌آموزان از مکان‌های تاریخی، فرهنگی و زیارتی مختلفی بازدید کردند. مکان‌هایی مانند تخت‌ جمشید، ارگ کریم‌خان، باغ ارم، بازار و مسجد وکیل، سعدیه‌، حافظیه، حرم حضرت شاهچراغ و دروازه‌ قرآن، از جمله آثار بازدیدی در طول این سفر بودند.

این اردو علاوه بر خلق خاطراتی شیرین و تحکیم روابط دوستانه دانش‌آموزان و فرزندان عزیزمان، با تجربیات آموزنده فرهنگی و روان‌شناختی زیادی نیز همراه بود؛ مثلا درباره بناهای تاریخی مختلف و تاریخچه آن‌ها چیزهای زیادی آموختند و از آن مهم‌تر، تنهایی سفر کردن را تجربه کردند. در پایان باید اضافه کرد که سفر تنهایی برای دانش‌آموزان راهنمایی اگر با همراهی راهنمایان و مربیان مطمئن باشد، هیچ خطری ندارد؛ پس سفرهایی مانند اردوی شیراز راهنمایی صدر که با حضور راهنمایان گردشگری مطمئن و مسئولان مدرسه انجام می‌شود، اصلا جای نگرانی ندارد.