مسابقه سوتک


توضیحات

سوت داور به‌ظاهر شاید کم‌اهمیت به‌ نظر برسد، اما اگر قبل از آن‌ حرکت کنی سوختی و اگر بعد از آن تاخیر کنی باختی! همین سوت گاهی منجربه منفجرشدن ورزشگاه از فرط شادی و گاهی دیگر باعث فرونشاندن شور و هیجان پیروزی می‌شود. خلاصه که همین سوتَک می‌تواند تب‌وتاب بی‌حدوحصری در میان ورزشکاران و تماشاچیان خلق کند. حقیقتا مسابقات سوتْک نیز به‌‌همین‌اندازه جالب و هیجان‌انگیز، در مدرسه دوره متوسطه اول سلام صدر و در تاریخ 14 آبان‌ماه برگزار شد:

هر چه فکرش را بکنید و هر آنچه فکرش به ذهن‌تان خطور هم نمی‌کند، در این مسابقه بود: از دارت و تنیس و دیگر ورزش‌های تمرکزی گرفته تا نگه‌داشتن وزنه و دیگر ورزش‌های قدرتی. برگزارکنندگان مسابقات از ورزش‌های هماهنگی عصب‌وعضله نیز غافل نشدند و «بازی عبور از سیم» را به برنامه‌های خود افزودند. در کنار ورزش‌های انفرادی، ورزش‌های تیمی نیز برگزار شد و هیجان مجموعه مسابقات سوتک را به نهایت رساند. این هیجان به‌خوبی در چهره تک‌تک دانش‌آموزان متوسطه اول مدرسه سلام صدر قابل مشاهده بود:

برخورد تیر به صفحه دارت یک‌طرف را منفجر و غرق در شادی می‌کرد و برخوردنکردنش سوی دیگر را! یا خیره‌خیره نگاه‌کردن تمام دانش‌آموزان به دونفری که ظاهرا قصد قبول شکست و پایین‌آوردن وزنه را نداشتند! تشویق‌های کلامی، دست‌زدن‌ها و تلاش‌های پیگیرانه و سرسختانه برای پیروزی، همه‌وهمه حاکی از جذابیت مسابقات سوتک برای دانش‌آموزان هفتمی، هشتمی و نهمی بود. اگرچه هیجان و نشاط، لازمه مدرسه و فضای آموزش است، اما هدف مسئولان مدرسه و برگزارکنندگان مسابقه فراسوی این مسئله بود:

نام این مسابقات در اصل، مسابقات چندگانه سوتک است. مسابقاتی که در آن دانش‌آموزان مهارت‌های سرعتی، دقتی و تمرکزی خود را محک می‌زنند و به شناخت بهتری از آن‌ها می‌رسند. مسابقات این‌چنینی علاوه بر آشناسازی دانش‌آموزان راهنمایی با نقاط قوت‌وضعف خود، با بهره‌مندی از مربیان ورزشی کارآزموده به آن‌ها کمک می‌کنند تا راهی برای جبران ضعف‌ها و تقویت قوت‌ها پیدا کنند.

این مربیان ورزشی و مسئولان برگزاری، از دمِ صبح روز برگزاری تا دمِ غروب، مدام در حال فعالیت و کمک به اجرای درست مسابقات بودند. اگر تلاش‌های بی‌دریغ، حمایت‌های دلسوزانه و مشورت‌های حمایتگرانه آن‌ها نبود، قطعا این مجموعه مسابقات با چنین کیفیتی برگزار نمی‌شد. ما در اینجا وظیفه خود می‌دانیم که از تک‌تک این مربیان آموزشی‌وپرورشی و همکاران گرامی کمال قدردانی و تشکر را داشته باشیم. امیدواریم که در ادامه مسیر بتوانیم زحمات تک‌تک‌ این عزیزان را جبران کنیم.